11 January, 2008

CaRi eMaS dan PaNtAi...

Cerite Cari Emas...

Sri Pantai, Mersing... tempat orang ramai berkunjung mencari emas

Heboh semalaya pasal jumpe emas kat mersing, sampai masuk dalam "majalah 3' kat TV3 la... orang TV3 sanggup trun mersing coz nak wat news...


inilah area repoter dari TV3 buat liputan untuk 'Majalah 3'

Alang2 da lik kampung... mesti la nak gak jengok tempat yang kecoh pasal orang cari emas tu n nak mrase pgalaman mcari emas ni... dengo cite la, ade orang yang dapat income sampai RM600 dalam sminggu... pergh!!! masyuk tol... but bagi aku ni semua rezki masing2... ade gak yang nganga, pulang hampe... :( dari segale pelusuk negri sgup dtg ke mersing smate2 nak mcari emas... dasyat btol penagan emas kat mersing nih... tapi time aku pegi mase 2, school holiday pun da nak abis... so orang pun da tak ramai sangat compare ngan mase tengah kecoh2 dlu... tah2 emas pun da kurang kot... aku and my hubby pun nak gak try...manela tau ade rezki... my hubby yang beria2 sangat nak tgk n try cari emas ni... kalo dapat, Alhamdulillah rezki... ape kate kite try dlu kan... so, kitorang pun pegi la... kitorang pegi 2x...

Cabaran hari ptame, Isnin (311207)
On the way to Sri Pantai, Mersing


da sampai pun... alamak! air pasang daa...

Petang 2, pas lunch kitorang plan g mersing, tengok orang mcari emas... mase kitorang sampai, ramai gak orang yang da ade kat pantai 2... sumenye tengah tunggu air surut coz ade orang kate, area yang dalam air tu emasnye kaso2 n yang kat tpi2 pantai ni emasnye alus2 macam pasir, dalam air tu da siap ade kayu yang dipacak menunjukan tempat emas kaso tu... tempat pun da betande lagila senang nak carikan? so lg la bekoba2 smangat nak cari emas ni... specially my hubby la... mase tu da pukul 5.30pm but air laut masih lagi belum surut...

temenung sambil mnunggu air laut surut

sambil kitorang tunggu air laut surut... macam2 aktiviti kitorang... jalan2 tpi pantai... kutip batu laut dan tengok orang mdulang emas... sempat lagi my hubby tmu ramah bro ni... kate die, semalam die da mgali hari ni cuma mdulang je... kirenye macam asingkan emas dari pasir2 pantai la kot... lbih kurg cam 2 la... lg pun ni 1st day kitorang so, kene la tengok2 dlu kan...

orang mendulang emas...


tengah kutip batu laut


mngukir kenangan sambil bjalan2 dtpi pantai... created by my hubby

time da mnunjukan kol 6.30pm, air laut tak surut2 lg... kalo nak tunggu air laut surut mmg bezaman le... patut le da tak ramai orang sangat... mase 2 angin pun mkin kuat... so, kitorang gerak lik la... lgpun da petangkan... b4 lik, kitorang sempat lagi begambo... :)


bgambo kenangan kat pantai tempat orang mcari emas...

Cabaran hari ke2, Rabu (020108)
Kali ni kitorang g pagi lak... manela tau mase 2 air laut surut coz ritu pegi ptg air pasangkan... kol 8.30am da btolak dari mah...

dalam pjalanan n da sampai destinasi... bekoba2 ni...

pagi2 lagi da rmai yang dtg... air pun surut sikit pagi tu, better than mase hari p1 kitorang langsung tak leh trun mgali... makin smangat rasenye bile tengok org da rmai trun mcari emas... my hubby da x sabo2 ni... mule2 kitorang saje datang tgok2 orang mgali n mdulang emas... pas 2 baru my hubby bawak kuo pkakas utuk mgali n mdulang... sume pkakas ni borrow from my grandpa (cangkul) n grandma (kuali)... :)


org rmai yg dtg mcari emas... mcik ni plak dtg dari perak tau...

aku ade tanye mcik tu, da banyak ke dapat... die kate ade la 2-3 ketol dlm mase 3hari... sekali aku tengok bukan beso mane pun ade la beso cam manik pade jarum tudung tu... e2 pun 3 hari baru dapat...

nampak tak? dalam balang ni ade 2-3 ketol emas...

e2 pun macik ni da ade experience cari bijih timah dulu, die kate la... cari emas tak penah lagi... kitorang ni langsung xde ape2 ilmu pun... trun bebekalkan smangat je... jom tengok my hubby mcari emas... aku mase 2 tak buat pape pun, sentuh pasir pun tak... malehla... aku dtg pun coz nak temankan my hubby... nak story ni, my hubby mmg spoil btol la... baru 2-3 kali mgali, cangkul ptah... aku da bengang cane ni kate nak mcari emas, tapi cangkul da patah... nasib baik la ade penyedok pasir mak cik perak tu... blehla my hubby trus mgali... lagipun mcik tu datang ngan adik pmmpuan die... mane la kuat kudrat orang pompuan nak mgali dalam2 kan... so my hubby jadi hero la kononnye... blom sempat dalam lagi lubang tu, skali patah la plak penyedok mak cik tu... aduhai... ape la malang nasib rini... ade cangkul patah, penyedok pasir orang pun patah... kesian mak cik tu pun nganga, aku cakap kat my hubby kalo sume da patah... korek lubang pakai kuali... bis cite... :(

nampak tak cangkul tu patah, lubang yang dgali pun blom sempat dalam lagi da patah...

tengok tu, macam real je... but dapat pasir je... :)

gali punye gali sampai tak sedo diri, da pun thari... jam kat tangan da kol 1.30pm, waktu zoho pun da msuk... my hubby kate nak g solat dlu, kang sambung balik... ngan harapan adela rezki petang ni plak... so kitorang tinggalkan dlu tempat tu n cari masjid... ade la dalam 10km antare pantai tu ke bandar mersing, kat c2 ade masjid ... da lame tak pegi masjid ni, mase skolah2 dlu penah la gak datang cni, zaman kanak2 tengah rajin ikut atok aku g ape2 sambutan o majlis kat masjid... nasib baik aku ade bekalkan pakaian lain untuk solat...

Masjid Jamek, Mersing

Masjid tu dok kat atas bukit, dari c2 bleh nampak pantai tu... mase tu angin laut trase sampai atas bukit tu n nampak air laut bgelora... my hubby kate, macam nak ujan je petang ni... langit pun da nampak gelap, angin da kuat... air macam tak surut pun makin pasang lagi adela...

view dari masjid... tengok la air laut da bgelore...

yang kitorang frust coz kitorang still lagi tak dapat jejakan kaki kat area dalam yang orang dok kate... emas kat c2 kaso2... kalo kitorang tak dapat skali pun, but dapat tengok orang lain dapat emas pun da hepi... sebab nak sangat tengok riaksi mase mule2 orang dapat emas... cane yek? pas solat my hubby still nak pg smule mcari emas... so, kitorang pg smule ke pantai tadi... kitorang tengok air pun makin pasang n langit pun da mendung... nampaknye punah la harapan my hubby nak sambung mcari emas... hari ni kitorang nak lik KL, so... bile lagi nak mcari... nak buat macam mane bukan rezki, lagipun time kitorang g cuace tak brape baik... ujan da stat trun sket2... so kitorang pun lik... :(
Untuk mengubat luke... aku ajak my hubby pusing2 lalu kat area pantai... before that kitorang singgah kat bando baru mersing dlu, kawasan baru naik... da upgrade da mersing, nampak beno da lame tak balik...


bus stand pun da upgrade n view blakang bus stand

Cerite Pantai...


Mase otw (on the way) lik from cari emas kat mersing tu, aku ajak my hubby balik lalu ikut jalan dalam, name tempat tu Tanjung Resang, semua ni kawasan pantai... ni da msuk area endau (kampong aku) saje tnjuk kan kat die keindahan pantai kat endau ni... banyak pantai beb kat cni... tperanjat die bile aku explain name2 pantai kat kampong aku, mane taknye lepas lalu pantai ni lalu pantai tu nanti jumpe lagi pantai lain, tapi name pantai bebeze... macam2 adaaa... dari tanjung resang tulah kitorang trus tembus ke pantai penyabong n pasir lanun ni... memang banyak gilos... ni baru ckit blom ajak g sume tmpt... mmg bleh tmuntah... jom bercuti!

view pantai tanjung resang

view pantai penyabong

Ekceli, sume pantai ni da di comersial but aku pun tak brape tau sgt... sbb stiap chalet/resort 2 ade komersial namenye... tah la some time aku keliru... sbb aku tak penah tido chalet/resort kat cni... nak wat ape, membazir je... mah tok aku da dekat.. baik aku lik mah tok aku je... save bajet... tol tak? pas pade pantai penyabong tu ade jalan lagi, jalan tu dalam utan... jalan lame, blom di upgrade lagi o memang saje tak nak upgrade sbb nampak adventure sket... jalan tu nak mnuju ke pantai lain lak... namenye pantai pasir lanun... see ya!

ni le jln yang aku cakap dalm utan tu... jln nak ke pantai pasir lanun

Da lame aku tak ksane... banyak sangat pubahan.. kalo dlu, sesape je bleh masuk tmpt ni but bile da upgrade n komersial kan... macam ni jadinye... frust tol aku.... mmg da tak best langsung, kalo dlu tmpt yang ade mah beso 2 bleh paking kete, bentang tiko dok bkelah... skang da susah... sdey tol... :(


view area pantai pasir lanun yang da upgrade