28 December, 2007

BaLiK JB...

Da 2 bulan tak jumpe mak abah aku... last weekend aku kat JB... balik jengok mak abah... rindu tak thingge... my sis plak dari hari raye aku tak jumpe die coz mase raye ritu die lik mah atok blah abah aku... aku plak braye mah atok blah mak aku... kitorang gerak dari Sremban dalm kol 6.30pm, after my hubby balik keje... aku tak keje ritu... exited nak lik JB... :) mase on the way kitorang benti rehat kat air keroh jap... mesti my hubby penatkan... baru lik keje, sian die... lagipun dah magrib... selesaikan dulu tanggungjawab pada Allah... lepas 2 kitorang teruskan lagi pjlanan... aku da pun lelap mase tu but tesedo bile my hubby benti lagi, kali ni kat Machap plak... Sedo2 je my hubby kejutkan aku... da sampai mah parent aku upenye... Alhamdulillah... selamat... sampai dalam pukul 10.00pm, malam tu ujan dari Melaka sampai JB.


ni la umah parent aku kat JB

Part 1: Cerita Hari Sabtu...

Dah lame tak balik kan... my family bagi kitorang makan puas2, memang puas ati la kalau bab makan... walaupun simple menu je tapi puas ati... my sis memang terer masak, die le yang masak... mase kat JB memang aku rest gile.... tak kuo mah pun, dok mak je mlayan mak abah n my sis... bkaraoke sampai tak ingat dunie... pas2 layan PS lagi, my hubby bawak PS die... malam tu plak my cousin sampai, datang lepak sekali, lagi la best... makin ramai... my hubby pun hepi la da ade geng nak fight bola...
Pagi sabtu tu, pas sarapan... aku ikut my parent g paso... yela.. nak sediekan lauk-pauk 4 lunch kang... ritu, lunch time menu nasi dagang... my sis yang masak... nasi putih ade gak sebab takut my hubby tak suke nasi dagang plak nanti... lauk asam pedas ikan sembilang memang spesel 4 untuk my hubby, nak bagi die rase asam pedas johor plak... asyik rase lomak cili padi dio ajo... tol tak? bepeloh gile my hubby kene penangan asam pedas johor... lepas tu sayo tu... aku yang suruh my sis masak sayo togey tu, sebab tu sayo favourite my hubby... so... simple je kan... tapi puas...

lauk nasi dagang dan arca

lauk asam pedas ikan sembilang dan sayo togey

Kalau dah ada lauk pauk pedas sampai tkeluo air idung, mestilah nak kena air batu kan? baru ngam ho! mak aku buatkan air leci... dah lama tak minum leci... asik-asik teh o ais limau... :)

air leci mak aku... air sikit leci banyak gile... :)

Petang tu pas tjerit2 bkaroke dan rilek2, my hubby wat sesuatu yang dah lame aku tunggu... ekceli da lame aku mintak die spray depan kelise tu... baru sekarang dapat, agaknye da tak de keje nak wat la tu... die spray le kete 2 sebagaimane yang aku harapkan... syukran, hajat aku tcapai... see ya!
kene buke dan spray yang ni dlu...

Bile dah siap yang tu, bio kan la die kering dbawah sinaran matahari... so next proses... chek it out!

tengah cover enjin dengan paper dan proses menyembo pun bmule...

dalam proses menyembo... ha... dah siap pun...

Tengok... nilah hasilnye... bile da siap dipasang smule... ok tak?
yang tekini ngan yang dulu...

Malam tu... pas magrib, my hubby bawak aku g umah mak long die kat Pandan... makan malam kat sane, asam pedas sotong, ikan masin dan telo dada... dah lik JB asam pedas manjang... btol2 tase balik JB kali ni... best!

Part 2: Cerite hari ahad plak...


Tak banyak sangat story... sebab celik je mate tolong my sis and my mum sdiakan sarapan... lepas sarapan je, aku b2 ngan my sis g paso... bli bahan-bahan nak buat menu untuk lunch kang... my sis kate nak buat asam laksa... nak bagi my hubby rase lauk orang utara plak, abah aku orang Penang... tapi nasi puteh tetap ade pasal mana bleh tak makan nasik, plak 2 my sis masak sup tulang... adush! sedapnye... mase aku dok tengok my sis ngan my mum kat dapo... my hubby ngan cousin aku dok layan PS... abah aku plak tengah belek kete die... tak abis2... macam2 rosak... kali ni die kate radio kete lak rosak... my hubby dah tolong pun tak bleh, bis 2 kalo da rosak cane nak betulkan lg... bli baru la nampaknye...



Kali ni aku balik, ade buah ati baru dalam mah 2... 'Puteh' name die... aku memang suke gile kat meow... mak aku jumpe kat tepi
jalan mase balik keje, mak aku kate mase die ambik... puteh kecik lagi mase 2, pas2 bulu banyak yang da botak, misai sume tak de... sapela yang kianat kat binatang yang tak tau pape ni... manusia... manusia... napela kjam sangat... tunggula balasan akhirat nanti...


nilah puteh... comel kan?

Aku mintak ngan mak aku si puteh ni, ingat nak bawak lik sremban... haram... tak dapat sayang gile die kat si puteh ni... aku pun sayang gak... comel... sayang sangat... naughty lak tu... kalu kite bjalan... mesti die kejo kaki kite pas2 kene gigit... geram!!! lagi 1 hal, puteh ni tak memilih pasal makan... penah tengok tak kucing makan buah mpelam... kalo makan buah durian aku tak heran pasal kucing kat mah atok aku dulu makan durian sebab durian kan lemak bkrim... ni mempelam yang rasanye masam manis pun die nak makan... puteh... puteh... jom tengok aksi puteh makan pelam... mase 2 aku tengah makan pelam 2, pas2 si puteh ni dok sbuk je... aku suap sikit tengok die makan tak? sekali die makan daa... aku terus la kasi kulit pelam 2... da nak licin isi pelam 2 die jilat...


aksi puteh makan buah pelam...

Yang ni pulak, eksen... buat muke slambe je depan ikan... cube tuannye tak dok kat ikan 2... maunye tinggal periuk je... kucing mane yang tak makan ikan oi... name meow ni 'Kembang' sebab badan macam kucing tempatan tapi eko die kembang macam tupai... tah ape spesis pun aku tak tau... 'tucing' kot... tupai + kucing... hehehehe... suke ati aku je... :) ekceli ade seko lagi namenye 'Tom' tapi yang 2 very low profile tak suke kene mik gambo... sebab 2 die tak begambo... tegok la tu muke si kembang tengah ushar ikan dalam piuk 2, lagi nak control toye... blakon pandai... kembang... kembang... naughty ye...


ikan ni nak wat kuah asam lakse...

Nilah sikit sbnyak story aku mase lik JB ritu, pas magrib kitorang btolak lik smule ke Sremban... bubbye JB!!! Sampai Sremban kol 10.30pm... esoknye da keje... :(